• Prebiyotik ve probiyotik nedir? •

06-04-2016

Probiyotik nedir?

 

Son zamanlarda sıkça duyduğumuz ve pek çok araştırmaya konu olan probiyotikler, bağırsaklarımızda yaşayan faydalı bakteriler…

 

Probiyotik kelimesi latin kökenlidir. ‘Pro’ ön eki ‘için’ anlamına gelirken ‘biyotik’ ‘hayat’ anlamına gelen bios kökünden gelmektedir. Kelimenin kendisi sağlıklı bir yaşam için gerekliliğini barındırıyor aslında. Anlamı iyi güzelmiş de ne işe yarıyor bu faydalı bakteriler? İşte dostumuz olan bakterilerin bizim için yaptığı şeylerden bazıları:

 

Metabolizmayı düzenlemek

Laktoz sindirimine yardımcı olmak

Detoksifikasyona yardımcı olmak

Bağışıklık sistemini desteklemek

B be K vitaminlerini sentezlemek

Bazı besinlerin parçalanması gerçekleştirerek sindirim sistemini desteklemek

Minerallerin emilimini arttırmak

Bağırsak hareketlerini düzenlemeye yardımcı olmak

Patojenlerin çoğalmasını engellemek

 

Bağırsaklarımızda yaşayan 400’den fazla çeşit bakteri bulunuyor.

Bağırsaklarımızda bulunan yararlı bakterilerden en yaygın olanlar: Bifidus regularis, Lactobacillus bulgaricus, Lactobacillus acidophilus ve laktik asit bakterileri

Kalın bağırsaklar için en faydalı olanlardan bazıları: Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium bifidum, and Streptococcus faecium.

 

Günümüzün sağlıksız beslenme alışkanlığı sonucu faydalı ve patojen bakteriler arasındaki denge bozulduğunda gaz, şişkinlik, hazımsızlık, kabızlık gibi sindirim rahatsızlıkları oluşabiliyor. Çok alakalı görünmese bile alerjiler ve bağışıklıkla ilgili hastalıklar da bu dengenin bozulması sonucu oluşabiliyor. 

 

Prebiyotik nedir?

 

Prebiyotikler faydalı bakterilerin gelişebileceği ortamı sağlayan besinleri içerirler. Bunlar kısa zincirli karbonhidratlar ve yağ asitleridir. Sindirim enzimleri tarafından parçalanmazlar ve kalın bağırsaklara vardıklarında faydalı bakteriler için besin sağlarlar. Faydalı bakterilerinizi beslemek isterseniz aşağıdaki prebiyotik gıdaları beslenmenize ekleyebilirsiniz.

Soğan, sarımsak, kuşkonmaz, pırasa, enginar, yulaf, muz, soya fasülyesi, bezelye, baklagiller, patlıcan, yeşil çay, yoğurt, kefir, bal.

 

Eski zamanlarda fermentasyon gıda saklama yöntemlerinden biriydi. Her kültürde farklı fermente gıdaların sıklıkla tüketildiği görülebilir. Günümüzün hazır beslenme dünyasında faydalı pek çok gıdadan mahrum kaldığımız gibi ne yazık ki bütünsel sağlığımız için çok önemli olan doğal probiyotik gıdalardan da uzak kalıyoruz. Bazılarımız probiyotiklerin önemini anlayıp hazır haplar kullanmakta buluyor çareyi ama her şeyin doğalının daha faydalı olduğu da bir gerçek.

 

İşlenmiş ve hazır gıdalar sindirim sistemimizin ihtiyaç duyduğu birleşenleri içermiyor. Bunlardan en önemlilerinden biri de lif. Aşırı miktarda işlenmiş ve lif açısından fakir yiyeceklerin tüketimi sonucu vücudumuzdaki probiyotikler azalıyor. Bağırsaklardaki denge bozuluyor ve patojenler üstünlük kazanarak çeşitli rahatsızlıklara neden oluyor. Antibiyotikler ve bazı ilaçlar hastalığa neden olan bakterilerle birlikte yararlı bakterileri de yok ederler. Bu nedenle antibiyotik kullanımından sonra beslenmenize doğal probiyotik gıdaları eklemeniz önemlidir. Uzun süreli ishal ve stres probiyotiklerin azalmasına neden olabilir. Ayrıca alkol ve uyuşturucu bağımlılığı da probiyotiklerin azalmasına ve sindirim sisteminin bozulmasına neden olabilir.

 

Peki beslenmemize katmamız gereken doğal probiyotik gıdalar neler?

-Fermente süt ürünleri:  Ayran, Yoğurt, Kefir
-Pastörize edilmemiş turşu ve zeytin

-Boza

-Kombucha

-Su kefiri

-Sirke

-Ekşi maya

-Zencefil birası
-Dhokla (fermente nohut, Hint mutfağı)
-Dosa (fermente pirinç ve siyah mercimek, Hint mutfağı)
-Idli (fermente pirinç ve siyah mercimek, Hint mutfağı)
-Kim Chi (fermente lahana, baharatlı, Kore mutfağı)
-Miso (fermente soya salçası, Japon mutfağı)
-Natto (fermente soya fasulyesi, Japon mutfağı)

-Sauerkraut (fermente lahana, Avrupa mutfağı)

-Tempeh (fermente soya fasulyesi, Uzakdoğu mutfağı)

 

Probiyotik ve prebiyotik gıdaları beslenmenize eklediğinizde sindirim ve boşaltım sisteminizde ve genel sağlığınızda gelişmeler gözlemleyeceksiniz. Düzenli bağırsak hareketleri sayesinde toksinlerin bağırsaklarda geri emilimi sona erecek böylece alerjilerden sindirim rahatsızlıklarına, kansızlıktan yorgunluğa genel sağlığınızdaki gelişme sizi daha fazla probiyotik tüketimi için motive edecektir.

 

 

 

İlginizi Çekebilir
Detoks Süreci
Detoks Süreci
Blog'a Git
Sağlıklı yaşamın olmazsa olmazı : Egzersiz
Sağlıklı yaşamın olmazsa olmazı : Egzersiz
Blog'a Git
Sağlıklı beslenmeye başladım ama...
Sağlıklı beslenmeye başladım ama...
Blog'a Git
Avokado : Tam bir besin deposu
Avokado : Tam bir besin deposu
Blog'a Git